پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251163
ايران در مذاکرات وين موفق عمل کرده است
تاریخ انتشار : 1400/10/01 08:35:35
نمایش : 1795
يک خبرگزاري فرانسوي به تلاش ايران در مذاکرات وين در متقاعد کردن طرف‌هاي غربي در رفع تحريم‌ها به عنوان يک اولويت اصلي اشاره کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يک تحليلگر فرانسوي گفت که ايران در مذاکرات اخير رفع تحريم‌ها در وين موفق عمل کرده است.
 
به گزارش «خبرگزاري فرانسه» «برنارد هورکاد» تحليلگر فرانسوي در امور ايران در زمينه دور تازه گفت‌وگوها در وين گفت که ايران در دور تازه مذاکرات در وين موفق شده تا طرفين خود را متقاعد کند که تحريم‌ها بايد به عنوان يک اولويت حل و فصل شوند، زيرا اين راه را براي حل و فصل  امور فني هسته اي هموار مي‌کند.
 
به گفته وي، ايران مرتباً تاکيد مي‌کند که هميشه به برجام احترام گذاشته است و ترميم خسارت وارد شده از اين مسئله به عهده آمريکاست.
 
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز  روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران به مسائل روز منطقه و جهان از جمله آخرين تحولات در زمينه مذاکرات رفع تحريم‌هاي ايران در وين پرداخت و گفت، ايالات متحده به‌عنوان مقصر بحران هسته‌اي کنوني بايد سياست اشتباه خود در قبال ايران را اصلاح  و تمامي تحريم‌ها عليه اين کشور را رفع  کند.
 
 «ژائو ليجان» از سخنگويان وزارت خارجه چين در زمينه مذاکرات رفع تحريم‌هاي ايران گفت: «با تلاش‌هاي هماهنگ همه طرف‌ها، دور هفتم مذاکرات در مورد ازسرگيري پايبندي به برجام پيشرفت مثبتي داشته است. همه طرف‌ها درباره موضوعات مربوط به لغو تحريم‌ها تبادل نظرعميقي داشتند و پيش‌نويس‌هاي اسناد جديدي در مورد مسائل مربوط به بخش هسته‌اي ارائه کردند. همچنين مقرر شد دور بعدي مذاکرات تا خاتمه سال جاري ميلادي برگزار شود.
 
وي ادامه داد: «موضوع هسته‌اي ايران اکنون در يک دوراهي حساس قرار دارد. چين نگرش جدي همه طرف‌ها در اين دور از مذاکرات را به رسميت مي‌شناسد و از اجماع حاصل شده بين ايران و آژانس در مورد نظارت بر تاسيسات هسته‌اي استقبال مي‌کند. اميدواريم همه طرف‌ها به مسير صحيح گفت‌وگو و رايزني پايبند باشند و براي حفظ پيشرفت مذاکرات، تمرکز بر مسائل حل‌نشده، ايجاد فضاي لازم براي گفت‌وگوها و تلاش براي رسيدن به نتايج اوليه تلاش کنند. ايالات متحده به‌عنوان مقصر بحران هسته‌اي کنوني ايران، بايد سياست اشتباه خود در قبال ايران را اصلاح کرده و تمامي تحريم‌هاي عليه اين کشور و همچنين دست درازي‌هاي قضايي عليه طرف‌هاي ثالث را لغو کند.»
 
اين ديپلمات ارشد چين در خاتمه گفت: «پکن همواره در مذاکرات هسته‌اي ايران نقش سازنده‌اي داشته است. ما ارتباط و هماهنگي نزديک با آمريکا، ايران و ساير طرف‌ها را حفظ کرده و تلاش‌هاي فعالي براي پيشبرد مذاکرات انجام داده‌ايم. ما قاطعانه از روند حل و فصل سياسي و ديپلماتيک اين مسئله حمايت خواهيم کرد، به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدي ادامه داده و با همه طرف ها براي نتايج اوليه کار خواهيم کرد. در اين ميان، ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود دفاع مي‌کنيم.»
 
«سعيد خطيب‌زاده » سخنگوي دستگاه دپيلماسي ايران نيز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالي درباره رويکرد و تحرکات منفي سه کشور اروپايي در مذاکرات وين گفت: «در طول مذاکرات بيش از هر دوره ديگر مذاکرات مواجه با کمپين بازار ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي بر عليه آنچه در اتاق‌هاي گفت‌وگوها انجام مي‌شود، از سوي برخي از اين کشورها بوديم. به ويژه سه کشور اروپايي متاسفانه به جاي اين‌که وقت و انرژي خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضا ديده شده وارد کارزارهاي رسانه‌اي شدند و هم اطلاعات غلط و برساخته داده شده است.»
 
سخنگوي وزارت خارجه در تشريح فضاي کنوني در وين اظهار داشت: «ما امروز دو متن توافق شده جديد داريم که ماحصل گفت‌وگوهاي بسيار فشرده‌اي است که طي چند روز گذشته در وين همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اينها متن‌هايي است که نظرات ايران به همراه متون قبلي در آن لحاظ شده است و الان متوني داريم که براساس آن مي‌توانيم به گفت‌وگوهاي آتي ادامه دهيم.»
 
وي گفت: «اگر طرف‌هاي مقابل از روز اول با همين رويکردي که در روز آخر به گفت‌وگوها پيوستند، وارد مي‌شدند، بسيار زودتر مي‌توانستيم به اين متون به عنوان مبناي گفت‌وگوهاي آتي برسيم.»
 
انتهاي پيام/م
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html